راه‌حل‌های کاربردی برای تبدیل شکست به موفقیت

دسته‌بندی: اخبار
تاریخ: 22 اسفند 1400
بازدید: ۹۶۷ views
راه‌حل‌های کاربردی برای تبدیل شکست به موفقیت
  • بله درست متوجه شدید. در این مقاله قصد داریم تا از خوبی‌ها و مزایای شکست خوردن صحبت کنیم. معمولا «شکست» برای همه یادآور احساس سرخوردگی، ناکامی و احساس ناکافی بودن است ولی در این مطلب قصد داریم از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا بگوییم که چرا شکست خوردن برای رسیدن به موفقیت امری حیاتی است.

    درواقع موضوع صحبت ما خود شکست نیست؛ بلکه «درست شکست خوردن» است. تاریخ انسان‌های بسیاری را به خود دیده که به امید رسیدن به پیروزی قدم در مسیر تازه‌ای گذاشتند ولی در میانه راه از آن دست کشیدند؛ امروزه ما اسمی از آن‌ها نمی‌شنویم، در حالی که جهان پر از نام افرادی است که هوشمندانه شکست خوردند و با درس گرفتن از اشتباهات به قله رسیدند.

    پس بیایید تا راجع به مزایای شکست خوردن حرف بزنیم و به چند سوال متداول درباره آن جواب بدهیم.

     

    راه‌حل‌های کاربردی برای تبدیل شکست به موفقیت

     

    شکست خوردن به شما کمک می‌کند تا از اشتباهاتتان درس بگیرید

    ابتدا بهتر است با انواع اشتباهات آشنا شوید:

     

    اشتباهات قابل پیشگیری

    شامل اشتباهاتی هستند که اگر کمی بیشتر حواستان را جمع می‌کردید انجامشان نمی‌دادید. پرهیز از آن‌ها نیازمند کمی دقت و تمرکز شما است.

     

    اشتباهات اجتناب‌ناپذیر

    قبول کنید که زندگی همیشه تحت کنترل شما نیست و بعضا شرایط و دلایل متعددی دست به دست هم می‌دهند تا اوضاع آن‌طور که باید پیش نرود. همین مسئله گاهی می‌تواند باعث بروز شکست شود.

     

    اشتباهات هوشمندانه

    این خطاها بهترین نوع اشتباه هستند؛ چرا؟ چون زمانی با آن‌ها مواجه می‌شوید که برای رسیدن به بهترین نتیجه در حال آزمون و خطا هستید و با بررسی دستاوردها در نهایت بهترین روش را انتخاب می‌کنید.

    حالا که با انواع اشتباهات آشنا شدید نگاهی به مسیری که آمده‌اید بیندازید و آن را بالا و پایین کنید. اشتباهات قابل پیشگیری خود را یادداشت کنید، اشتباهات اجتناب‌ناپذیر خود را ببخشید و خودتان را به خاطر اشتباهات هوشمندانه‌تان تحسین کنید.

     

    برای آشنایی با کارآفرینی که بعد از بارها شکست، به موفقیت‌های بسیار زیادی رسید، کلیک کنید:

    ماکان آریا پارسا

     

    شکست خوردن به موفقیت و جایگاه شما اعتبار می‌دهد

    با کمی دقت به زندگی‌نامه افراد مشهور متوجه می‌شوید که اغلب آن‌ها در طول مسیرشان بارها و بارها شکست خورده‌اند ولی نکته جالب این است که هیچ کدام از این افراد موفق بابت شکست‌هایشان سرخورده نیستند و با افتخار در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های متعدد از اشتباهاتشان صحبت می‌کنند.

    کسب و کاری که در طول مسیرش هیچ شکستی نخورده یعنی تا به حال چیزی یاد نگرفته و ریسکی نکرده است و همین باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به کسب و کار شما می‌شود. مردم دوست دارند از بالا و پایین‌های مسیر شما آگاه شوند و بدانند که کسی که به این قله رسیده در مواجهه با سختی‌ها و لغزش‌ها از اراده‌ای قوی برخوردار است.

    همان‌طور که دکتر ماکان آریا پارسا، مدیر نمونه و کارفرین برتر کشور، در یکی از مصاحبه‌های خود اشاره به این مسئله می‌کند: “ما موفقیت را نمی‌توانیم بدون شکست تعریف کنیم. من بارها احساس شکست کردم و استخوان‌های من در اثر شکست‌ها خرد شد.”

     

    شکست خوردن به شما کمک می‌کند تا از اشتباهاتتان درس بگیرید

     

    شکست خوردن جلوی مغرور شدن شما را می‌گیرد

    باور به شکست‌ناپذیر بودن چه نتیجه‌ای را در بر دارد؟ در این حالت شما همیشه باور دارید که شکست نمی‌خورید. فکر می‌کنید که همیشه بهترین ایده‌ها از آن شما است و نیازی به آنالیز عملکرد رقبای خود خود ندارید. این باور را به شما می‌دهد که همه چیز را بلد هستید و نیازی به یادگیری بیشتر ندارید و همین تصور اشتباه باعث می‌شود که بادی به غبغب بیندازید و فکر کنید که از همه بهتر هستید.

    نتیجه چه می‌شود؟ متاسفانه شما به خاطر همین غرور بی‌جا شکست می‌خورید. در این مسیر افرادی برنده خواهند بود که اطلاعات خود را ناقص می‌دانند و پیوسته به دنبال یادگیری بیشتر هستند. در واقع شکست خوردن یادآور داشته‌ها و نداشته‌های ما است؛ یادآور نقص‌ها و خلل‌ها. علاوه بر آن یکی دیگر از مزایای شکست خوردن این است که هر از چند گاهی یادمان می‌اندازد که هیچ موفقیتی در زندگی ماندگار نیست.

     

    شکست خوردن حواس شما را جمع اهدافتان می‌کند

    شکست خوردن این فرصت را به شما می‌دهد که نگاهی دوباره به اهداف خود بیندازید و آن‌ها را بررسی کنید. آیا در مسیر رسیدن به خواسته‌های خود هستید یا به دلیل شرایط و بروز مشکل از مسیر اصلی منحرف شده‌اید؟ ناکامی و شکست فرصتی عالی برای این است که نگاهی دوباره به مسیر شغلی و عوامل تحت تاثیر آن بیندازید و عملکرد خود را بررسی کنید. سوالات زیر را از خود بپرسید:

    • آیا به جایگاه معتبری در مسیر شغلی خود رسیده‌اید؟
    • آیا امنیت مالی دارید؟
    • آیا با افراد هم‌فکر و هم‌مسیر در حوزه کاریتان ارتباط برقرار کرده‌اید؟

    توجه به همین موضوع در رشد کسب و کار شما تاثیر بسزایی دارد. پس غصه را کنار بگذارید و با تحلیل درست اشتباهات و دلایل بروز شکست به پیشرفت خودتان و کسب‌وکارتان کمک کنید.

     

    شکست قدم بزرگی برای رسیدن به موفقیت است

    برای رسیدن به موفقیت هزاران راه مختلف وجود دارد که بعضی از آن‌ها مسیر درست و بعضی بی‌راهه هستند. شکست مسیرهای نادرست را به شما نشان می‌دهد و گوشتان را می‌پیچاند تا دیگر در آن مسیر بی‌راهه به دنبال موفقیت نگردید.

    هر شکست اشتباهات و نقص‌های شما را مشخص می‌کند و با برجسته کردن این کمبودها به شما کمک می‌کند تا درست قدم بردارید و تصمیمات موثرتری بگیرید. بررسی و تحلیل درست این اشتباهات شما را از تکرار دوباره آن‌ها مصون نگه می‌دارد.

    در نتیجه خود شکست مهم نیست؛ نحوه برخورد با آن مهم است. فقط گریه و ناله و شکایت از روزگار کمکی به رشد شما نمی‌کند؛ بلکه این تحلیل درست اشتباهات و عوامل بروز شکست است که باعث پیشرفت شما می‌شود.

     

    مزایای شکست خوردن از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

     

    سخن پایانی

    در نهایت باید گفت شکست خوردن اتفاق تلخ و ناراحت‌کننده‌ای است و کمی سوگواری بابت فرصت از دست رفته حق طبیعی شما است ولی این تنها راه برخورد با آن نیست. خودتان را جمع و جور کنید و به بررسی دوباره وضعیت خود بپردازید. از دوستان و افراد متخصص برای تجزیه و تحلیل درست عوامل و اتفاقات پیش آمده کمک بگیرید و با آن‌ها مشورت کنید.

    به عنوان یک کارآفرین شکست‌های زیادی یا بهتر است بگوییم درس‌های زیادی در انتظار شما است. مهم این است که به درستی از تصمیمات اشتباه خود درس بگیرید و آن‌ها را تکرار نکنید. هیچ چیز عجیب‌تر از این نیست که با انجام دوباره و چندباره یک اشتباه انتظار نتیجه متفاوتی را داشته باشید. در انتها بحث را با جمله تاثیرگذاری از دکتر ماکان آریا پارسا تمام می‌کنیم:

    “مهم این نیست که شما شکست بخورید، مهم این است که شما بعد از هربار شکست بلند شوید. من هیچ وقت بعد از شکست‌هایم ننشستم و همیشه بلند شدم و یادمان باشد چیزی که ما را نکشد حتما قوی‌ترمان می‌کند.”

     

    سوالات متداول

    1. چرا شکست خوردن نقش مهمی در رسیدن به موفقیت دارد؟

    هر شکست با تجربه‌های ارزشمندی همراه است. درس گرفتن از هر کدام از این تجربه‌ها مثل چراغی مسیر شما را در رسیدن به موفقیت روشن می‌کند و باعث افزایش آگاهی شما نسبت به ضعف‌ها و نواقصتان می‌شود پس باید قدر اشتباهاتتان را بدانید و از آن‌ها پلی برای رسیدن به موفقیت بسازید.

    1. چطور با شکست خوردن کنار بیاییم؟ 

    شکست خوردن اتفاق تلخ و ناراحت‌کننده‌ای است و کمی سوگواری بابت فرصت از دست رفته حق طبیعی شما است ولی این تنها راه برخورد با آن نیست. شما باید عوامل مفید و آسیب‌رسان را شناسایی کنید و با کمک گرفتن از افراد متخصص و کاردان نقاط ضعف خود را به نقاط قوتتان تبدیل کنید و از این موقعیت به عنوان فرصتی برای پیشرفت استفاده کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    برچسب‌ها:

    سعید عباسی

    دیدگاه‌ها

    کلیه حقوق برای وب سایت انتشارات پارسیان دانش پندار محفوظ میباشد.