اصول پارس پندار نهاد در مدیریت منابع انسانی

پارس پندار نهاد

مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های بزرگ نقش مهمی را ایفا می‌کند. پارس پندار نهاد نمونه بارز یک سازمان بزرگ است که توانسته در این عرصه با به کارگیری شیوه‌های درست و اصولی منابع انسانی را برای تحقق اهداف والا در جهت پیشرفت هدایت کند.

مدیریت منابع انسانی فراتر از حل مشکلات و اختلافات داخلی در یک سازمان است و باید بتواند فرهنگ کاری مناسب را ترویج و ارائه دهد. این سازمان با توجه به سوابق درخشانی که در حوزه منابع انسانی و ماندگاری آن‌ها دارد، به خوبی توانسته افراد متعدد را در کنار هم قرار دهد.

مدیریت منابع انسانی است که یک سازمان را ایجاد می‌کند و باعث ایجاد اطمینان در بین کارکنان برای مشارکت، انجام اقدامات برابر در سراسر شرکت و در انتها باعث حفظ سلامت کلی و بقای یک سازمان می‌شود.

 

درباره مدیر منابع انسانی بیشتر بدانید

یک مدیر منابع انسانی مسئول همه عملکردهای سازمان است. بنابراین آن‌ها همیشه منتظر دریافت بازخوردها و رشد شبکه وسیع نیروهای انسانی هستند. معمولا بخش منابع انسانی با مدیریت سازمان گفت‌وگو دارد. این گفت‌وگو باعث ایجاد تعامل مسالمت‌آمیز بین مدیریت و منابع انسانی و نتیجه آن ایجاد یک سازمان ساختار یافته و هدفمند شده است.

نتایج کلی که از مدیریت منابع انسانی به شکل هدف‌مند به دست می‌آید:

  • مشکلات مربوط به بخش استخدام کمتر و برطرف می‌شود
  • ورود نیروهای کارآمد، آموزش و مسیرهای پیشرفت را ساده‌تر می‌کند
  • مدیریت منابع انسانی و ارزیابی عملکرد افراد را تسهیل می‌بخشد
  • برگه‌های مرتبط با ارزیابی عملکرد نیروهای انسانی ردیابی و مدیریت خروج نیز آسان‌تر می‌شود

در حقیقت نکات فنی مهم و پیچیده‌ای نیز در این زمینه وجود دارد که درک آن‌ها پیچیدگی‌های مرتبط با مدیریت منابع انسانی در سازمان را برای رهبران کسب و کار آسان‌تر می‌کند. یک سیستم مدیریت منابع انسانی که ساختاریافته باشد، چیزهای زیادی برای ارائه به سازمان دارد.

نکته جالب توجهی که درباره مدیریت بخش منابع انسانی این سازمان بزرگ وجود دارد این است که با توجه به تحقیقات متعدد به خوبی این موضوع درک شده که مدیریت صحیح منابع انسانی نقش مهمی در جلوگیری از هرج و مرج سازمان دارد. هرج و مرج نه تنها بزرگ‌ترین مانع پیشرفت سازمان می‌شود، بلکه مستلزم پرداخت هزینه‌های هنگفت و غیر قابل پیش‌بینی خواهد شد. سازمان یک سیستم مدیریت منابع انسانی پیگیر و کارآمد داشته باشد، بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

 

پارس پندار نهاد

اصول مدیریتی پارس پندار نهاد

در ادامه چند نکته اساسی و اصول پارس پندار نهاد را برای مدیریت بخش منابع انسانی بیان می‌کنیم. اصولی که باعث درخشش بیشتر این سازمان بزرگ شده است.

درک و همدلی با نیروهای انسانی

معمولا برخی از سازمان‌ها تصور می‌کنند که هر چقدر سرسخت‌تر باشند، منابع انسانی را بهتر هدایت خواهند کرد. سرسختی با قانون‌مداری تفاوت دارد. سختگیری بیش از اندازه باعث شکاف و فاصله بین اعضای سازمان می‌شود. مدیریت منابع انسانی می‌تواند در عین سختگیری با نیروهای خود همدل باشد. یعنی با زندگی شخصی و حرفه‌ای کارمندان آشنا شود. برای یک مدیر منابع انسانی حرفه‌ای مهم است که حداقل از برخی جزییات مهم زندگی کارکنان سازمان آگاهی داشته باشد. جزییاتی که بر نحوه عملکرد روزانه آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

بنابراین نکته‌ای فوق‌العاده مهم که در عملکرد سازمان‌ها می‌تواند اثر بگذارد، شناخت و بررسی نقاط قوت و ضعف کارمندان است. این بررسی‌ها باعث می‌شود تا رهبر منابع انسانی بهتر بتواند به کارمندان کمک کند و در نتیجه انتظار عملکرد بهتری هم از آن‌ها داشته باشد. درک و همدلی نیروهای انسانی در ابتدا یک سرمایه‌گذاری کوتاه مدت به نظر می‌رسد، اما در بلند مدت به خوبی جواب می‌دهد.

شناخت نقش مدیریت منابع انسانی

موضوعی که اهمیت آن سال‌هاست در کشورهای توسعه یافته، مشخص شده است. یک مدیر منابع انسانی با تجربه و کارآمد به خوبی نقش خود را می‌شناسد. آن‌ها باید بدانند که جز شرکای تجاری و استراتژیک یک سازمان هستند. آن‌ها بر ارتباط، نحوه عملکرد، کشف استعداد، نوآوری، از بین بردن کلیشه‌ها و مدیریت چالش‌ها و درگیری‌های داخلی بین کارکنان نظارت دارند.

آن‌ها کمک می‌کنند تا کارکنان بتوانند راحت‌تر با یکدیگر ارتباط بگیرند. این‌ها تمام آن مواردی هستند که باعث موفقیت بخش منابع انسانی خواهند شد. نکته مهم دیگر این است که یک مدیر منابع انسانی موفق باید اهداف خود را با چشم‌انداز کسب و کار هماهنگ کند و مطابق با آن‌ها ساختار نیروهای انسانی مورد نیاز را بچیند. در این مواقع برنامه‌ریزی منابع انسانی کاملا نتیجه‌محور خواهد بود.

دانش فنی داشته باشد

یک مدیر منابع انسانی حرفه‌ای دانش فنی دارد و برنامه‌های کاری خود را بر اساس آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند. به ویژه در سازمان‌های بزرگ، برای ایجاد یکپارچه‌سازی داشتن دانش فنی برای مدیر منابع انسانی ضروری است. برای آگاهی از مدیریت حقوق و دستمزد، پیگیری مرخصی‌ها، حضور و غیاب، مدیریت اطلاعات کارکنان، مالیات‌ها و برنامه‌ریزی یک مدیر نیروهای انسانی باید دانش فنی کافی داشته باشد.

گسترش شبکه کاری

یکی از روش‌هایی که باعث پیشرفت، گسترش و افزایش دانش و مهارت مدیران منابع انسانی، گسترش ارتباطات تجاری از طریق شبکه است. آن‌ها از این طریق می‌توانند با سایر متخصصان حوزه خود آشنا شوند و نحوه عملکرد آن‌ها در سازمان‌های دیگر را کشف کنند. روشی آسان که کمک می‌کند تا مدیریت منابع انسانی، ضعف کار خود را بیابد و بدین ترتیب در هر سه ماه عملکرد بهتری را از خود نشان دهد.

گسترش شبکه کاری و حضور در گروه‌های مختلف و بزرگ باعث می‌شود تا با اطمینان کافی برای شرکت در جلسات برنامه‌ریزی و برای اجرای کسب و کار استراتژی مناسبی داشته باشند.

برقراری ارتباط منظم با کارمندان

یکی از مهم‌ترین اصولی که مدیریت منابع انسانی پارس پندار نهاد مرتب به آن اهمیت می‌دهد، برقراری ارتباط منظم با کارکنان است. آن‌ها به خوبی دریافته‌اند که باید شانه به شانه کارمندان باشند و هر زمان که در سختی بودند، به آن‌ها تکیه کنند.

این امر کاملا طبیعی و انسانی است که هر چند وقت یکبار کارمندان انرژی خود را از دست بدهند و نیاز به بازیابی داشته باشند. اینجاست که دانش منابع انسانی و تلاش برای به دست آوردن دوباره انرژی از دست رفته کارکنان مفید است.

نظم، کلید موفقیت

بزرگترین مسئولیت منابع انسانی برقراری نظم است. بنابراین در ابتدا باید خود منظم باشد. برنامه‌ریزی برای مصاحبه‌ها، تعامل با کارکنان، ارزیابی استراتژی‌های تجاری و برنامه‌ریزی مطابق با آن‌ها، انجام ارزیابی و پیگیری آن‌ها. همه این موارد زمانی امکان‌پذیر است که سازماندهی منظمی داشته باشد.

 

پارس پندار نهاد

استراتژی مدیریتی پارس پندار نهاد به عنوان یک شرکت خصوصی بزرگ

سازماندهی پارس پندار نهاد بدون مدیریت میانی صورت می‌گیرد. اصلی که سال‌هاست برخی از سازمان‌های بزرگ و کوچک با این چالش درگیر هستند. معمولا بیشتر کسب و کارها از یکسری مدیران ارشد و مدیران میانی تشکیل می‌شوند و هر کدام به نوبه خود درگیر یکسری سلسله مراتب خشک و سختگیرانه هستند. وجود مدیران میانی متعدد نه تنها شیوه کاری را برای منابع انسانی محدودتر می‌کند، بلکه هزینه‌های هنگفتی را هم برای سازمان‌ها به همراه دارد.

پس از سال‌ها مطالعه کتاب‌های مرتبط با حوزه مدیریت متوجه شدیم که سازماندهی شرکت‌ها بدون استفاده از مدیران میانی سال‌هاست که مورد توجه دانشگاهیان نیز قرار گرفته است. ما مطمئن هستیم که سازمان‌های بزرگ می‌توانند بدون نیاز به لایه مدیریت میانی سازماندهی کنند. بر اساس برخی تحقیقات میدانی که صورت گرفت، بسیاری معتقدند که سازمان‌های بزرگ که مدعی اجرای عدم نیاز به مدیریت میانی هستند، پس از مدتی با افزایش تعداد کارمندان و پروژه‌های انتخابی تمایل به ایجاد سلسه‌ مراتب دارند.

در واقع ما این موضوع را با چشم خود دیده‌ایم. دو مورد الهام‌بخش نشان می‌دهد که بدون نیاز به لایه مدیریت میانی می‌توان هزاران کارمند را در کنار هم سازماندهی کرد. مواردی مانند شرکت W.L. Gore، تولید کننده آمریکایی با بیش از 10 هزار کارمند، پس از آن Buurtzorg، سازمان بهداشت و درمان هلند با بیش از 15 هزار کارمند که بدون مدیران میانی سازمان داده شده‌اند.

قبل از توصیف اینکه چگونه شرکت‌های بزرگ بدون مدیران میانی، اهداف خود را سازمان‌دهی می‌کنند، ابتدا کمی درباره مفهوم آن صحبت کنیم. سازمان‌دهی یعنی اینکه یک شرکت بزرگ در ابتدا باید بتواند سه مشکل اساسی متصل به یکدیگر را حل کند:

  • چیدن استراتژی شرکت
  • تقسیم کار در بین کارکنان (سازماندهی عمودی در شرکت)
  • ادغام کردن تلاش (سازماندهی افقی در سراسر شرکت)

دو مورد آخر را می‌توان به چهاز مشکل فرعی در بسیاری از شرکت‌ها تقسیم کرد. تقسیم کار یعن همان بخش تخصیص وظایف و ساختار سازمانی و یکپارچه‌سازی تلاش را هم می‌توان به هماهنگی و انگیزه تقسیم کرد.

این 3 مشکل اساسی که باید در سازمان‌دهی بیشتر شرکت‌های خصوصی بزرگ حل شود:

  1. تعیین استراتژی

تعیین جهت استراتژیک با رسیدن به اهداف شرکت مرتبط است. معمولا به طور سنتی این کار توسط مدیران ارشد صورت می‌گیرد که برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت یعنی رسیدن به پول بیشتر تعریف می‌شود.

  1. ساختار سازمانی

مشکل تعیین و تفکیک اهداف تعیین شده معمولا در شرکت‌های با ساختار سنتی توسط مدیریت ارشد تدوین و مدیریت میانی ابلاغ می‌شود. در این مواقع منابع انسانی و کارمندان احساس همدلی و اینکه عضوی از سازمان هستند را نخواهند داشت. در ساختار سازمانی سنتی یک سلسله مراتب از پیش تعیین شده و کلیشه‌ای وجود دارد که همه به اجبار باید آن‌ها را انجام دهند.

  1. تخصیص وظایف

ترسیم و تخصیص وظایف در شرکت‌های سنتی معمولا توسط مدیران میانی انجام می‌گیرد. این مدیران میانی هستند که تصمیم می‌گیرند هر کارمند باید چه کارهایی انجام دهد و وظایف و نقش آن‌ها را مشخص می‌کنند.

 

پارس پندار نهاد و موفقیت در ارائه خدمات مهاجرتی

فعالیت در حوزه پر رقابت مهاجرت آن هم در عصری که همه به دنبال رسیدن به رفاه ایده‌آل در کمترین زمان ممکن هستند، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. پارس پندار نهاد به عنوان یک شرکت موفق در حوزه مهاجرت و آموزش تاکنون به خوبی توانسته خدمات مناسبی را ارائه دهد.

این شرکت چند سالیست که در حوزه خدمات به کشورهای مهاجرپذیر چون کانادا، استرالیا، آلمان و کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس فعالیت می‌کند. از سال 1387 وارد حوزه مهاجرت شده تاکنون توانسته با کسب درجات عالی و داشتن پرونده‌های موفق به عنوان یک سازمان موفق و کارآمد در سراسر ایران شناخته شود.

تاکنون افراد بی‌شماری برای رسیدن به رویای مهاجرت از طریق روش‌های قانونی به این شرکت مراجعه و اعتماد کرده‌اند.

شاید مهاجرت به کشورهای بزرگی مثل کانادا جز رویاهای دست نیافتنی به شمار رود، اما پارس پندار نهاد با تکیه بر خدمات ایده‌آل خود این رویا را در کمترین و مناسب‌ترین زمان به حقیقت تبدیل می‌کند. خدماتی که توسط کارشناسان ماهر و کاربلد صورت می‌گیرد. برای مهاجرت کافیست که شما اراده کنید و به کارشناسان خبره این مجموعه بزرگ اعتماد کنید تا راهی کشور مورد نظر شوید.

 

سوالات متداول:

نتایج هدفمند مدیریت مالی خوب، چیست؟
مشکلات مربوط به بخش استخدام کمتر و برطرف می‌شود، ورود نیروهای کارآمد، آموزش و مسیرهای پیشرفت را ساده‌تر می‌کند، مدیریت منابع انسانی و ارزیابی عملکرد افراد را تسهیل می‌بخشد.

پارس پندار نهاد، مدیریت منابع انسانی خود را بر چه اصولی استوار ساخته؟
درک و همدلی با نیروهای انسانی، شناخت نقش مدیریت منابع انسانی، داشتن دانش فنی، گسترش شبکه کاری، برقراری ارتباط منظم با کارمندان.

استراتژی اصلی مدیریتی پارس پندار نهاد چیست؟
سازماندهی پارس پندار نهاد بدون مدیریت میانی صورت می‌گیرد. اصلی که سال‌هاست برخی از سازمان‌های بزرگ و کوچک با این چالش درگیر هستند.

کلیه حقوق برای وب سایت انتشارات پارسیان دانش پندار محفوظ میباشد.