مقدمه
تاریخ افکار، عقاید و الگوهای نظام اداری ایران و مغرب زمین را میتوان از حیث مشترکات و تفاوتها در دو خاستگاه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد:
1- خاستگاه فکری
2- خاستگاه تاریخی
در خاستگاه فکری خلقت انسان واجتماعات بشری با مبانی فکری و جهانبینی فلسفی، بر اساس دو اصل: یکی اصل تکوین، و دیگری اصل تشریع مصداق پیدا میکند. شسوال عمده و اساس در این خاستگاه این است: ریشه فکری و یا فکر تمدنی علم اداره کردن در ایران و مغرب زمین در کدام است؟برای پاسخ لازم باید به دو خاستگاه فکری در تحول تاریخ ایران و جهان اشاره کرد:1- خاستگاه فکری بینالنهرین، 2- خاستگاه فکری یونان.
خاستگاه فکری بینالنهرین، مجموعه فرهنگ و تمدن بشری است که بر اساس اسناد و شواهد تاریخی و تحلیلی و همچنین اخبار عقلی و نقلی ریشه در اندیشههای الهیون و خداپرستان دارد. خاستگاه فکری یونان مجموعه فرهنگ و تمدن مغرب زمین یعنی یونان و روم تلقی میگردد که به اعتقاد بسیاری از مورخین قسمت زیادی از این تمدن از خاستگاه بینالنهرین ریشه و مایه گرفته است. ریشههای فکر اداری و مدیریتی در دو خاستگاه را میتوان در سه دوره زیر مورد بررسی قرار داد:
الف.دوره اول: این دوره از تشکیل امپراطوری یونان و ایران آغاز و تا اواخر امپراطوری رم و ساسانی امتداد مییابد. در این دوره جهت گیری معرفت بشری به سوی اصالت یافتن انسان، دنیا، جسم و فلسفه بوده است. علم اداره در این دوره به صورت تفنن و با سبک و سیاق سلایق و استعدادهای فردی خانوادهها آن هم نظامهای فئودالی بروز میکرده است. به عنوان مثال مالک و رئیس یک خانواده بزرگ کلیه اقدامات و عملیات سرپرستی را انجام میداده و تقسیم وظایف و یا کار در آن دوره وجود داشته است. همچنین رویکردهای مدیریتی و نظارتی هیچگاه بر اساس طرح قبلی نبوده و هرگز به صورت همهگیر، برای همه کس و همه جا تسری نداشته است.
ب. دوره دوم: دوره دوم از پایان عهد باستان تا ابتدای عصر رنسانس را در برمیگرفته است.در این دوره در مقابل دنیا گرایی و لذت طلبی مواجهه شدید وجود داشت و دنیاگریزی اساس اداره امور بودکه هنوز در ساختار «خانوادهمدار» جاری بوده است. این دوره یعنی بین سالهای 476 تا 1450میلادی به مفهوم جدید به نام «قرون وسطی» معروف شده است که تحقیقات از آن دوره مغرب زمیننتایجی چون:
1- نفوذ بیحد و حصر کلیسا، مذهب و فئودالیسم،
2- ریاضتکشی، تنکشی، رهبانیت و ترک دنیا، مهارزدن بر میلها و هوسهای نفسانی و آماده شدن برای سعادت اخروی
3- رواج یافتن اوهام و خرافات
4- از بین رفتن روح تفکر، انتقادف کنجکاوی، ابتکار و خلاقیت
5- توجه دائم به اخرت و رستاخیز در برابر دلبستگی به زندگانی و خویش در این جهان
6- نشناختن قدر زیبایی و کمال و اداره امور زندگی خود در این جهان را نشان میدهد…
در ایران زمین وضعیت به گونهای دیگر بود چنان که به عنوان مثال بروز اندیشههای روشنگرانه چون خواجه نظامالملک در دوره ملکشاه سلجوقی را میتوان معرفی کرد.
ج. دوره سوم: دوره سوم از آغاز عصر رنسانس تا قرن حاضر است. در مغرب زمین این دوره عکسالعمل افراطآمیز در مقابل مذاهب بشری نشان داده شده است و علم اداره خود را از ارزشهای دینی جدا و به به واقعیتها و هستها، خویشاوند ساخته است. پرستش علم جای پرستش خدا و توجه به اصالت سود حاصل از سرمایه به جای انسان قرار داشته است. تغییر نظریههای مدیریت و نظریات علم اداره در این دوره به وقوع پیوسته است و تفکر استبدادی و سبک مدیران اقتدار گرا کم کم جایش را به سبکهای انسانیتر و نظریههای علمی مدیریت که حاوی محتوای اصالت علم به جای اصالت ارزش بوده و اعتقاد به کار، سازمان و علم اداره کردن میدهد. در ایران زمین در همین دوره نظام مدیریت متمرکز به تدریج با بهره گیری از آموزههای اسلامی و ایرانی، تشکیلاتی را در عرصه نظام حکومتی، دولتی و اداری فراهم میکرده است.
نام کتاب: سیاست و علوم اداری
مولف: محمد امین سرکهکی ( 30/11/1369)
ویراستار : حدیث ابراهیمی
صفحه آرا : حدیث ابراهیمی
ناشر: اصفهان : پارسیان دانش پندار1398
شمارگان: 1000
قطع: وزیری
تاریخ نوبت چاپ: 1398
نوبت چاپ: اول
شابک: 5-69-6512-622-978
شماره کتابشناسی ملی: ۵۷۹۹۷۷۲