برای موفقیت، هدف گذاری را جدی بگیرید

دسته‌بندی: اخبار
تاریخ: 8 اسفند 1400
بازدید: ۱,۱۳۲ views
اهمیت هدف سازی

  • رسیدن به موفقیت برای هر کسی معنای خاص خودش را دارد. هر کسی در طول زندگی خود راه‌های مختلفی را برای به دست آوردن موفقیت طی می‌کند. در واقع می‌توان این‌گونه گفت که هر کس در زندگی خود تعریف خاصی را از موفقیت ارائه دهد. بااین‌حال همه افراد برای رسیدن به مراحل بزرگ باید هدف گذاری را یاد بگیرند. دکتر میثم شکری ساز نیز به‌صورت ویژه بر اهمیت هدف گذاری تأکید می‌کند و به شما می‌آموزد که آن را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

    اهمیت هدف گذاری برای رسیدن به موفقیت

    اهمیت هدف گذاری برای رسیدن به موفقیت

    اهمیت هدف گذاری برای رسیدن به موفقیت

    شاید با خود فکر کنید که چرا هدف گذاری این همه در رسیدن به موفقیت تأثیرگذار است؟ بررسی‌های انجام شده در این مورد نشان می‌دهد که انجام کارهای بزرگ بدون هدف گذاری درست و حرفه‌ای عملاً ممکن نخواهد بود. فرض کنید که شما بدون اینکه کار مشخصی داشته باشید از خانه خارج می‌شوید. در این هنگام شما نمی‌دانید که به کجا می‌روید و مشغول پرسه زدن خواهید شد. از آنجایی که هدفی برای خود تعیین نکرده‌اید، همچون یک فرد سرگردان خواهید بود و به هیچ مقصدی هم نمی‌رسید. حال فرض کنید که شما می‌خواهید به خانه یکی از دوستان خود بروید.

    در این حالت همه موارد به‌صورت واضح برای شما مشخص است. ازآنجاکه مقصد دقیق خود را می‌شناسید، مسیر نیز برای شما مشخص می‌شود و به‌راحتی رفت‌وآمد خود را انجام می‌دهید. همانطورکه می‌بینید، با وجود یک مقصد تمامی مسیر برای شما معنی و مفهوم پیدا می‌کند. این موضوع در زندگی شخصی و شغل شما هم وجود دارد. اگر شما بتوانید برای زندگی خود یک هدف واضح و مشخص تعیین کنید،‌ مسلماً شرایط زندگی شما با دگرگونی زیادی مواجه می‌شود. به عقیده دکتر میثم شکری ساز فرایند هدف گذاری باید در زندگی هر کسی وجود داشته باشد تا شخص بتواند مسائل و دغدغه‌های زندگی خود را برطرف کند.

    هدف را به‌صورت واضح تعیین کنید

    یکی از اشکالات رایجی که معمولاً در هدف گذاری افراد دیده می‌شود این است که اهداف آن‌ها به‌صورت مشخص و واضح تعیین نشده‌اند. متأسفانه بیشتر افراد هدف واضحی ندارند که با پرسیدن یک سؤال ساده می‌توانید به این موضوع مهم پی ببرید. معمولاً اکثر افراد در برابر سؤال هدف شما چیست، مواردی همچون خوشبختی و موفقیت را مثال می‌زنند. این در حالی است که آن‌ها هیچ تعریف مشخص و واضحی از این اهداف خود ندارند و فقط یک موضوع کلی را بیان می‌کنند.

    فراموش نکنید که تعریف موفقیت و حال خوب برای هر کسی متفاوت خواهد بود. از همین جهت شما باید دقیق و واضح بدانید که چه می‌خواهید. به‌طور مثال اگر هدف شما راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید است،‌ باید تمامی جزئیات مربوط به آن همچون تاریخ شروع کار و اهداف درآمدی را بدانید. فقط در این حالت است که می‌توان اسم هدف بر روی آن گذاشت زیرا در غیر این صورت فقط یک رؤیا است که محقق نمی‌شود. اگر شما هم به دنبال به دست آوردن موفقیت در زندگی خود هستید، حتماً این بخش از زندگی خود را جدی بگیرید.

    اشتیاق سوزان خود را پیدا کنید

    برای اینکه بتوانید یک هدف بی‌نظیر را خلق کنید، باید قبل از هر چیزی به دنبال اشتیاق سوزان خود باشید. هر کسی در زندگی خود دارای دلایل بسیار مهمی برای ادامه حیات است که برای آن حاضر است هر کاری بکند. در واقع وجود اشتیاق سوزان می‌تواند به‌عنوان سوخت شما برای رسیدن به موفقیت باشد. فکر کردن به اشتیاق سوزان به شما انرژی دوباره‌ای برای خلق زندگی جدید می‌دهد و از این طریق می‌توانید به رشد فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنید. به‌طور مثال برای یک پدر،‌ تأمین رفاه کودکانش می‌تواند یک اشتیاق سوزان باشد.

    بر همین اساس شما باید برای تعیین هدف خود حتماً به اشتیاق سوزان خود هم نگاه کنید. در این حالت است که هدف شما واقعی خواهد بود و برای رسیدن به آن هر کاری خواهید کرد. در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از افراد موفق از همین تکنیک در هدف گذاری خود استفاده کرده‌اند و به نتایج بزرگی رسیده‌اند. دکتر میثم شکری ساز نیز به‌صورت ویژه بر اهمیت اشتیاق سوزان تأکید دارد و به شما توصیه می‌کند که برای تعیین آن دست به کار شوید. مسلماً در این حالت انرژی بیشتری برای عبور از روزهای سخت زندگی و کسب‌وکار خواهید داشت.

    دکت میثم شکری ساز و هدف گذاری

    تعیین هدف به‌صورت زمان‌بندی شده

    یکی از مواردی که کمتر کسی به آن دقت می‌کند زمان‌بندی کردن برای اهداف است. زمانی شما می‌توانی اسم هدف را بر روی خواسته خود بگذارید که زمان مشخصی برای رسیدن به آن تعیین کرده باشید. اگر نگاهی به اکثر مردم بیندازید، می‌فهمید که بسیاری از آن‌ها زمانی خاصی را برای رسیدن به اهداف خود تعیین نمی‌کنند و این امر مانع رسیدن به موفقیت می‌شود. به‌طور مثال اگر می‌خواهید میزان فروش محصولات خود را به یک میلیارد تومان در ماه برسانید،‌ باید حتماً برای رسیدن به این هدف یک زمان مشخص تعیین کنید.

    هر چقدر که جزئیات مربوط به هدف شما واضح‌تر باشد،‌ به همان نسبت احتمال رسیدن شما به اهدافتان نیز بیشتر خواهد بود. به‌صورت کلی اهداف از نظر زمانی به سه دسته کوتاه مدت،‌ میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند. تمامی هدف‌هایی که باید زیر سه ماه محقق شوند به‌عنوان هدف کوتاه مدت شناخته می‌شوند. اهداف میان مدت نیز دارای زمان سه تا شش ماهه هستند و موارد بلند مدت بالای شش ماه زمان نیاز دارند.

    سخن پایانی

    رسیدن به اهداف بزرگ در زندگی و کسب‌وکار نیازمند تلاش و برنامه‌ریزی درست است. بسیاری از افراد برای به دست آوردن موفقیت اهداف خود را یادداشت می‌کنند و در جهت آن حرکت می‌نمایند. نحوه نوشتن هدف و ترسیم آن توسط دکتر میثم شکری ساز به‌صورت ویژه تدریس می‌شود. ایجاد اهداف دارای جزئیات خاص خودش است که در این مطلب به شرح آن پرداختیم. اگر شما به تمامی نکات گفته شده در این مقاله عمل کنید، مسلماً به‌راحتی اهداف خود را تعیین می‌کنید و به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا خواهید کرد.

     

    سؤالات متداول

    با توجه به اهمیت بسیار بالای موضوع هدف گذاری، بسیاری از افراد هنوز آگاهی کافی را در این زمینه ندارند. در واقع ابهامات زیادی در این مورد برای افراد مختلف به وجود آمده است که برخی از مهم‌ترین سؤال‌ها را در ادامه بیان می‌کنیم.

    چرا هدف گذاری در زندگی اهمیت دارد؟

    شما با مشخص کردن یک هدف به زندگی خود معنا و مفهوم می‌بخشید. در واقع هدف برای شما همانند یک نقشه راه عمل می‌کند و مسیر زندگی را به شما نشان می‌دهد.

    چرا باید اهداف نوشته شوند؟

    فراموش نکنید که کم‌رنگ‌ترین قلم‌ها از قوی‌ترین حافظه‌ها بهتر عمل می‌کنند. شما با نوشتن اهداف از قدرت کلمات به نفع خود استفاده خواهید کرد.

    بهترین تکنیک برای هدف گذاری چیست؟

    اصول و متدهای زیادی برای ایجاد هدف وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها SMART.W است. شما با هوشمند سازی اهداف خود می‌توانید نتایج فوق‌العاده‌ای را خلق کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    برچسب‌ها:

    لیلی عباسی

    دیدگاه‌ها

    کلیه حقوق برای وب سایت انتشارات پارسیان دانش پندار محفوظ میباشد.